Sider

torsdag 24. juli 2014

Sommerhusets barnerom pusses opp del 4: Rupanel og farger

Det gamle tømmeret viser tydelige spor etter å en gang ha vært et "byggesett". Gammelhuset var i laftet tømmer, og jeg kjenner en smule fortvilelse over at det huset ikke stod til å redde en gang på tidlig 60-tall. Hvilken perle det ville ha vært.

Mannen min har gjort en grundlig jobb for at rommen både skal være godt isolert, men samtidig ha nok lufting. Her skal det være godt å leke, sove og bo. Alikevel synes jeg på en måte det er leit å se tømmeret bli pakket og plastet inn...

Innerveggene river vi ikke. Her legges rupanlet rett utenpå. I og med at vi ikke kan ha de gamle tømmerveggene synlige, kommer mannen min kom på en genial ide for å få en høvelig røff og "gammel" stil på barnerommet. Vi kjøper rupanel. et uvjevnt og ubehandlet panel. Brukt mye i garsjer og til undertak. Vi tror det blir perfekt på vårt barnerom.
Veggene får farge - tre av dem hvite og en i dus, dus blå. Gulvet må vi gjøre noe med, men først må det skrues, graves mellom sprekker, støvsuges, gnikkes og gnus... Det er litt av en jobb og det blir mange bøtter med vann og mange tuer som skylles før vannet begynner å bli klart.
Jeg er spent på det med en kontrastvegg. Det er jo egentlig en mer moderne ting, men jeg håper at det skal bli bra når vi får møblene inn og at den vil være med på å fremheve de lyse sengene, smat at vi har malt en rekke detaljer i den lys blå fargen - de vil bli "hentet igjen" i kontrastveggen.
Herregud det er så spennende, vegger og gulv er malt - jeg vil møbler med enn gang...men må vente og vente slik at malinga blir herdet. Jeg er utålmodig, men mannen min fornufting. Her blir ingenting satt inn før rommet er klart for det. Det er nok lurt, men fryktelig kjedelig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar