Sider

mandag 17. juni 2013

Måser i altankassa

 I flere år har vi levd side og side med måsan her på Holmen. Året i år er intet unntak, men i år begynte de å lage seg et reir på taket. Helt til Tjelden kom og kjeppjaget de ut av det ferdige redet...
Plutselig en ettermiddag kommer minstemann på 5,5 år og roper: "Pappa! Måsan vårres spis gress!" Da var måsemor og måsemor i full gang med reirbygging i altankassa.
Etter en time lå første egget i det halvferdige reiret. I mens de la egg nr to og tre så bygget de på reiret sitt. Det er et privilegium å få lov å følge med på fuglelivet rett utenfor stuevindet.
Vi har ikke støtt på så mange nabokrangler heller. Litt gi og ta her har det vært, som feks har jeg måttet utsette å plante blomster i altankassene - naturlig nok, men så har måsefamilien måtte akseptere (etter elitt protester) at jeg har tatt en kaffe på altanen og at Gustav fikk bade i balje der i godværet.
Nå har ungene kommet for fem dager siden og mine tre unger har navngitt dem:
Aku, R2D2 og Patrick Giroux (Elise er inspirert av Japan, Gustav av Star Wars og Aron av hockey :) ).

Mye glede og litt sorg er det å følge dyrelivet så tett på. Vi har fått se når en liten kar etter mye oppmuntring av måsemor og måsefar endelig våget å hoppe ut av blomsterkassa og ned på altanen til sine to søsken, vi har fått studere omsorgen som fuglene gir til sine barn og vi har jaget reven to netter på rad (flere ganger). Det første jeg har gjort om morgenen er å se om alle tre nøstan er der.
I dag ringte Aron meg på jobb. Da var den ene lille borte. Vel hjemme gikk jeg og søymfarte gresset for å se om jeg fant ham. Uten resultat dessverre.
Lille Aku er borte.

Det går fint an å leve slik - side om side med dyrene og det føles naturlig med tanke på at vi bor i fjæra.
Her må det være rom for itt toleranse i denne drøye måneden som fuglene danner sin familie.










2 kommentarer:

  1. Har fulgt innleggene dine på facebook , elsker også disse måsene som vi og lever tett innpå her i skjomen.
    Så synd dere mistet den ene, håper de andre to overlever og at foreldrene får dem ned til sjøen, for der er de tryggere.
    Så artig bilde av den måseungen som hopper med :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Lisbeth :) Som du ser på facebook så er nå dessverre enda en tatt. Jeg håper så at denne siste lille skal klare seg <3

      Slett