Sider

torsdag 16. august 2012

Vakre Hamarøy


Bilde: Aron ute på Buvåg. Her bodde en av farmor sine onkler. I bakgrunnen skimtes Lofotveggen.

I går dro jeg, farmoren min "Beste" og alle tre barna på en liten miniferie til Hamarøy. Min oldemor Borghild Winther Danielsen kommer fra Sørkil på Hamarøy. Oldemoren min ble nesten 102 år gammel og døde for 6 1/2 år siden, så henne har jeg mange gode minner av. Hun var frisk i "sinn og skinn" helt til det siste.
Det har ikke blitt den vanlige turen i år på oss til huset i Lofoten pga at gubben min og en av brødrene har holdt på med omfattende renovering av huset der ute, men denne lille reisen til Hamarøy var en meget god kompensasjon :o) Jeg har virkelig kost meg og det tror jeg trygt jeg kan påstå at de andre også har.
Bilde: Her hopper og spretter en noe utålmodig liten kar i vente på ferga. Heldigvis hadde vi underholdning i form av et helikopter som fløy frem og tilbake med material.

Bilde: Her ser dere en lystig gjeng på tur ut av ferga. Den eldste av mine tre gjemmer seg visstnok bak Oldebeste :O)



Bilde: Vi tok et lite stopp hos bekjente av farmor. Her fikk guttene prøve å sitte på en super tøff motorsykkel. Gjett om det var stas!!!

Bilde: Vi var på besøk hos venner og fjerne slektninger som tok svært godt i mot oss. Vi fikk en fantastisk omvisning på den svært gamle gården. Det var en merkelig følelse å stryke hånda over tømmer som var mer enn 200år gammelt... Besøket på denne gården var en stor opplevelse for meg som alltid har vært så glad i gamle ting, hus og historie.
Et stort takk til familien som tok seg tid til oss denne formiddagen!

Bilde: Buvåg med utsikt mot Lofotveggen

Bilde: Buvåg

Bilde: Presteid - Her studerer guttene gravstenen til sine tipp-tipp-oldeforeldre. Gustav lurte på om han kunne få se dem. Ikke så enkelt å forstå alt omkring dette med liv og død...

Bilde: Her er graven til mine barns tipp-tipp-tipp-oldeforeldre. Vi stelte senere disse gravene.

 Bilde: Vi overnattet på gjestgiveriet på Ulvsvåg. Det er like i nærheten av Sørkil hvor min oldemor vokste opp. På kvelden tok jeg og guttene en tur ned i fjæra, mens Elise og farmor slappet av på rommet.
Bilde: Langt nede ved vannet kan man muligens skimte Aron som sitter og graver i vannkanten. Han minner meg så om meg selv da jeg var liten - jeg elsket også å studere livet i havkanten og tilbrakte mye tid i fjæra som barn. 
Vi så "baby" flyndrer, og ørsmå fiskeyngel, tanglopper, et par små reker og ei svært lita krabbe :O)

Bilde: Her er den lille reka som Aron fant. Han hadde egentlig lyst til å ta den med, men forstod at den hadde det nok best i fjæra.

Bilde: Gustav var egentlig ganske trøtt og sliten og bare på sånn "passe humør", men da vi fant en stor stein som gikk å smuldre opp i biter så var det ren "fest". Dette var moro syntes han og humøret steg betraktelig :O)

Bilde. Hele steinen som Gustav sitter på her var porøs og vi kunne brekke biter av den.

Bilde: Det var en svært vakker kveld.

I morgen får jeg legge inn bilder fra dagen i dag ;o)

God natt.

1 kommentar:

  1. Førr en flott tur dokker har hadd, kjæmpefine bilda. Lofotn e jo bare nydeli, spesielt når sola skinn og d e sommer. Nydeli d dær gamle huse, akkurat et sånt æ drømme om å kunne bo i.
    Ha ei superfin hælg lamme dine!
    -klæm-

    SvarSlett