Sider

fredag 17. august 2012

Vakre Hamarøy 2

Bilde: Tatt like etter Jørgenvåg på tur fra Ulvsvåg mot Presteid


Bilde: Det var spennende å overnatte på vertshus og guttene (spesielt den minste) hadde ikke så veldig lyst til å sove når kveldssola sto så fint på vinduene og plassen var ny. Det ble tid til ei god og lang lekestund i senga før kveldsroen til slutt senket seg.

En ny dag sto for tur. Vi bodde alle fem på et familierom på vertshuset i Ulvsvåg. Det var veldig greit må jeg si. 
Denne dagen hadde vi lagt planen klar; vi skulle ut til Tranøy og vi skulle på kirkegården og stelle gravene før vi dro hjem igjen til Narvik.

 Bilde: Her sitter "småtrollan" mine ved frokostbordet på vertshuset.

 Bilde: "Godværs tåka" lå tykt over havet og sklei over fjell og skog. Vi stoppet på en utkjørsel like etter Jørgenvåg og tok noen bilder. Der fant vi forresten et digitalkamera som vi var å leverte inn på Politistasjonen på Presteid.

Bilde: Vakre Tranøy. Her kunne jeg tenkt meg å bo...

Bilde: I sommersesongen pleier det å være servering om bord på denne "tørrlagte" båten. Dessverre  for oss så var visst sommersesongen over mange steder, men det var morsomt å kikke seg rundt på kaia allikevel. 
Bilde: Etter å ha mer eller mindre løpt løpsk på kaikanten og skremt halvveis livet av meg og farmor, så roet Gustav seg ned og ville gjerne ta en grundigere titt på barkekaret. Aron var naturlig nok mest opptatt av båten.

Bilde: Tranøy Galleri var også stengt, men jeg tok meg en liten runde og så meg rundt. Et slikt sted skulle man ha hatt... For et fantastisk sted å drive et galleri!


Bilde: Denne "sjøstjerne" skulpturen var bare helt nydelig mot havet og fjellene.

Bilde: Er den ikke vakker?

Bilde: "Kystkvinner" av Ingun Dahlin 2010. Disse skulpturene var så vakre, samt det de symboliserer at jeg ble rørt.



Bilde: Vi dro ut til Tranøy fyr mens vi ventet på at klokken skulle bli 12 slik at steinovnsbakeriet skulle åpne. En benk var plassert oppe på en liten høyde. Godt boltet fast, for her kan nok vær og vind et kraftig tak!

Bilde: Guttene hadde lyst til å gå ut til selve fyret. Det går en lang, lang "gangbro" ut dit. Det er ikke en spasertur jeg ville ha tatt i uvær...

Bilde: Vel ute ved fyret tok vi oss en liten runde og så på de små husene. Her var så stilt og frdelig. Kun noen småfugler sprang rundt føttene våre, ellers var det ikke ei sjel å se.

Bilde: Guttene var fascinerte av selveste fyrtårnet som de mente måtte være "Storeblink" fra Elias filmene.

Bilde: Vi gikk frem til muren som var bygget ytterst på skjæret rundt fyret. Jeg vil tro at sjøsprøyten står høyt her til tider.



Bilde: Guttene nådde ikke langt opp på muren. Jeg kjente at det var greit at muren var der som beskyttelse for vær og vind, men også i dette tilfellet for at ikke små overnysgjerrige gutter skulle falle ned fra skjæret.

Bilde: Det blåste småfriskt når vi gikk mot land igjen. 

Bilde: Aron lekte at skjorta var et seil :O)

Bilde: For en idyll. 

På tur fra fyret pratet vi litt om liv og død. Vi skulle nemlig ta turen opp til Dorotheas kapell og tenne hver sitt lys for de vi savner og er glade i, men som ikke lenger er blant oss.

Bilde: Dorotheas kapell lå fantastisk til oppe på høyden, men utsikt over Tranøy, havet og Lofotveggen.

Bilde: Glass-skulptur utenfor Dorotheas kapell. 

Bilde: Her står alle mine tre håpefulle utenfor kapellet.

Bilde: Helt til venstre på bildet ser vi Dorotheas hus. Neste gang vi er på Tranøy kunne jeg tenkt meg å spist middag der :O)

Bilde: Utsikt innenfra kapellet

Bilde: Minstemann ville absolutt tenne lyset sitt selv. Han bestemte seg for at han ville tenne et lys for "Keo" - Elise sin hamster som døde for 2 år siden...

Bilde: Det endte med at han brente seg litt på hånda, men lyset fikk han nå tent.. :o)

Bilde. Aron tente et lys for mange som han tenkte på.

Bilde: Da det viste seg at også steinovnsbakeriet hadde stengt (grunnet sykdom), så tok vi like gjerne og spiste en meget usunn, men god lunsj oppe ved kapellet. Den bestod av brus, kvikklunsj, peanøtter, sørlandschips og kjeks :o))

Etter vårt Tranøy besøk dro vi innom Presteid og kirkegården. Vi stelte gravene og dro så til Ulvsvåg tok en kopp kaffe og is og satte turen hjemover.

Bilde: Turen over med ferga ble fargerik og trivelig. 

Litt trist var det at vår innholdsrike miniferie nå var over.
Det var en opplevelse for meg å få besøke alle disse stedene som mine forfedre har blitt født, levd sine liv og hvor de nå har sine siste hvilesteder.

Håper at jeg og mine kan ta en slik tur til neste sommer også.
Takk til farmor som tok oss med på dette.

1 kommentar:

  1. Så koselig å se alle de fine bildene fra turen dokkers-savne dokker så mye /Bestemor

    SvarSlett