Sider

lørdag 3. september 2011

Ei hand å holde i når nye utfordringer står for tur

Aron & Gustav: Ei hand å holde i når nye utfordringer står for tur...

 Det har vært en høst med mange nye opplevelser og utfordringer for store og små her i huset.
Utfordringer av positiv art, som skolestart for mellomstemann på 6 år, ny jobb for meg og ny barnehage for minstemann.
Jeg stortrives i jobben, og kjenner at det er herlig å være tilbake å jobbe med det som er mitt fagfelt etter å ha vært borte i over to år fra barnehageverden.
Aron trives på skola, men det hender at savner litt de vennene han hadde i barnehagen.
Gustav derimot blir av og til svært lei seg fordi at han savner så veldig, veldig mye bestevenninnen sin J., kompisen K. og S. og K. og Wenche og Anne i sin gamle barnehagen.
I går kveld trillet tårene, og han sa han ville være i begge barnehagene - den nye OG den gamle.
...
Slik er det jo i livet. Nye utfordringer, opplevelser og bekjentskaper er spennende, men det kan være sårt å ta farvel med noe som har vært bra.
Jeg skjønner det godt for jeg har det jo litt på samme viset, men den store forskjellen er at jeg som voksen tar mine valg selv. Jeg er bevisst hvilke konsekvenser de valgene jeg tar vil få.
Valgene for barna blir som regel tatt for dem, og det uten at de alltid har forståelsen inne for hva de nye valgene vil innebære.
...
Når barn skal gjennom omstillinger er det viktig at vi støtter dem, lytter til dem - oppmuntrer i forhold til det nye, men også at vi respekterer at de kan kjenne et savn etter det de har forlatt.
Gustav og jeg har iallfall planlagt at vi en dag skal besøke "gammel" barnehagen, og det virker som om den planen gjorde litt godt :o)
Selv skal jeg ta en dag å besøke mine gamle kolleger. De har jo betydd mye for meg de to årene vi jobbet sammen :o)

...og husk det er alltid godt å ha "ei trygg hand å holde i" når nye utfordringer står for tur. I det legger jeg at det er godt å få støtte, oppmuntring og forståelse.
Og til sist - det er herlig å møte nye mennesker og få nye nye venner.
Det er ikke ensbetydende med at man må gi slipp på de gamle.... ;o)

 

1 kommentar:

  1. Hei hei :)
    Så fine ord! Kom tilfeldig innom bloggen din her, og visp så ble jeg sittende å lese og bla. Så innholdsrikt og fint sted å være (her på bloggen din). Masse inspirasjon!
    ønsker deg og dine en riktig så fin start på uken :)

    SvarSlett