Sider

søndag 21. august 2011

En rolig dag



Her sitter alle "guttan" mine. Vi dro til Båthuset i dag i håp om at det var åpnet nå etter sommerstengt, men det var det ikke.
Det ble nå en fin tur uansett. Vi satte oss ned ei stund på bryggekanten og studerte alle de fine båtene. Minstemann lurte på om noen av båtene var slemme. Da forklarte storebror så snusfornuftig at det er ingen båter som er slemme, men det kan menneskene være. "Sånn som de som kjørte den krigbåten som ligg inne i Rombakken", sa han.
Der ligger et vrak fra 2.verdenskrig, og da vi dro på mini-cruise med Hurtigruta i vår fikk Aron se dette vraket og vi pratet litt om krigen.
Tidsperspektiv og historie kan være vanskelig for barn å forstå. Alt som har vært før de ble født er jo så lenge, lenge siden...
Aron tok opp teama "dinosaurer" da vi satt i bilen, og han lurte på om det kanskje "levde noen midt i blandt oss". Ja, for det hadde han hørt at de på Newton hadde sagt.
Vi forklarte at det var veldig lenge siden de hadde levd, men at mange dyr som lever i dag er i slekt med dem.
Det var stille ei lita stund og så sa han: "Men levde de da kanskje under krigen?"
Jeg måtte le litt for meg selv for jeg så for meg at Oldebeste og Oldemor (mine bestemødre) lekte ute sammen med dinosaurer da de var små... :o)
Nei, det er ikke helt enkelt dette med tid og begrepet lenge siden er jo så bredt...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar