Sider

lørdag 23. juli 2011

Toleranse, kjærlighet og respekt...


Idag er vi en dypt rystet nasjon. Vi har det siste døgnet fått oppleve et nasjonal angrep av en dimensjon som her til lands mangler sidestykke etter 2.verdenskrig.
Et menneske har forbrutt seg mot vårt demokrati på det aller verste og vist en slik ondskap som vanskelig kan beskrives, og enda mindre forstås. Et menneske har forbrutt seg mot det mest verdifulle vi har, og med kaldt blod angrepet og drept barn og ungdom. Uskyldige mennesker som var samlet til noe så fredelig som ei sommerleir hvor toleranse og respekt for medmennesker var blant de mest høyaktuelle temaene. 
Voldshandlingene som har blitt utøvd i Oslo og på Utøya er et ekstremt eksempel på det motsatte av dette. Jeg spør meg selv om hvordan det er mulig at et menneske kan ha et slikt fravær av respekt for andre menneskers liv...
Og jeg vet at vi skal være glade for at vi ikke forstår.
Det som skjedde igår skal ikke forstås...

Jeg ønsker å dele noen ord om respekt og kjærlighet:
"Under min vinge der er det rom,
der er det kjærlighet
der er der ly.
Under min vinge skal det være luft,
der skal det være muligheter
og der skal det være respekt.
Under min vinge vil jeg verne om alt som er godt.
Under min vinge er du."

Av

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar