Sider

søndag 30. januar 2011

Tema: Barn og inspirasjon. Hva inspirerer deg?


Det er spennende og lærerikt å observer barn og hva de blir inspirert av. Selv har jeg blitt inspirert av Ann Åbergs bok som jeg har nevnt tidligere i forhold til dokumentasjon og arbeide med barn. Og som utdannet førskolelærer så er det et interessefelt hos meg fra før av, men denne boken har gitt meg inspirasjon til å se mulighetene til å bruke observasjoner og dokumentasjoner på en litt ny og forfrisket måte.
Boken har inspirert meg enormt, men lite ante jeg at Åbergs bok også skulle inspirere min 5 åring!

Titt og ofte sitter jeg og leser i denne boken. Faktisk andre gjennomgang siden jul, for her er så mye som jeg vil få med meg. Boken har også bla mange flotte illustrasjoner av barnetegninger fra et "Fugelprosjekt". Igår satt jeg igjen og leste i boken. Aron satte seg ved siden av meg og kommenterte de fine fugletegningene i boken. Etter en liten stund ser jeg at Aron har hentet tegnesaker og satt seg på stuegulvet. Så tegner han en kjempe fin fugl. "En måse", sier han. Måsen er blå fordi den flyger opp av havet, forteller han. Så spør han meg om jeg vet hvordan "Arthur",undulaten vår, ser ut når den begynner å fly.
Jeg svarer at det har jeg egentlig ikke tenkt på. Aron lurer på om jeg vil se, og selvfølgelig vil jeg det :o)
Aron viser meg først selv med sine armer, men bestemmer seg så for å heller slippe ut Arthur slik at jeg får se med egne øyne om hvordan Arthur gjør det "på orntlig".
Arthur hopper ut av buret, og gjør det visst ikke helt på den vanlige måten. Aron forklarer at jeg må vente og se til Arthur har satt seg på hodet til noen eller sitter oppå noe. Vi venter og ja sannelig får jeg se at Arthur "tar sats" og starter å fly på den måten Aron har beskrevet.
Videre ber Aron meg om å brette tre papirfly til ham - to stort og et lite. Flyene blir brettet og laget, og jeg oppfatter det slik at han er ferdig med "fuglepraten". Jeg leser videre i boken min mens Aron setter seg ned og dekorerer flyene sine med tusj.
"SE mamma!!!" Aron viser meg tre fly med øyne og litt farge. Den ene er blå og ligner på tegningen hans.
Det er en fuglefamilie får jeg forklart.
Gustav kommer til og vil også ha. Flere papirfly-fugler blir brettet, og de suser rundt i stua. Det lille fugleflyet går ikke så bra, men det er helt greit ifølge Aron - fordi det er jo en babyfugl.
Jeg kjenner en voldsom glede over å se at Ann Åbergs bok fungerer i virkelige livet, og det er nesten som om  
vi plutselig har vårt helt egne lille "Fugleprosjekt" på gang :o)


....
Flaggermuser:
Vil bare vise eksempel på annet som inspirerer mine barn. Aron har i mer enn 1 år vært veldig interessert  i programmet Øisteins blyant
Han har tidligere laget et maleri inspirert av Øisteins flaggermus tegninger. Her om dagen laget han en tegning. Etterpå ville lillebror også lage en slik tegning. Vanligvis lager Gustav mest "krusseduller". Nå hjalp Aron og jeg ham med å forklare hva flaggermusen måtte ha - øyne, vinger, ben osv
[Advent2009+146.jpg]
Aron sitt flaggermusmaleri inspirert av "Øisteins blyant"

Aron sin falggermustegning

Gustav sin flaggermustegning inspirert av Aron sin tegning
....

Jeg kjenner at jeg er voldsomt inspirert av gode ped.bøker som Ann Åbergs bok, og ikke minst av mine barn.
 Hva blir du inspirert av?

Ha en nydelig søndag!
Snart skal jeg og min kusine ut og gå en tur i det herlige snøværet!


1 kommentar:

  1. Så koselig :) Kjempefine tegninger, de er jo rene kunstverk som er verdt å ta vare på.
    Har mange slike her også, mine liker også veldig godt Øysteins blyant.
    Ha en god tur :)
    Liza

    SvarSlett